fredag 13 december 2013

Sagans orientering, fortsättning

Vi skrev tidigare om ett kul sätt att arbeta med orientering utifrån bilder...
Fortsättningen på det blev att vi la till beskrivningar och egenskaper hos deltagarna.
Vi pratade om olika sätt att beskriva ex. kungen eller tomten så här i juletid. Eleverna fantiserade friskt och tomten beskrev de som gammal, rund, snäll, trött.
Utifrån dessa beskrivningar började vi fundera på vad som skulle kunna bli ett problem.
Ex. om tomten beskrivs som gammal måste ju problemet bli att han ser så dåligt att paketen hamnar fel, om tomten är rund så fastnar han så klart i skorstenen, om tomten är för snäll kommer han väl bli lurad och om tomten är trött så försover han nog sig.
Att på detta viset koppla orienteringen och beskrivningar till problemet som ska komma är det bästa. Då undviker man kanske också de beskrivningar som för sagan är helt onödiga, tex. vad tomten har för hårfärg eller hur många barn han har. Prata med eleverna om att de beskrivningar man väljer helst ska ha betydelse i sagan och på något sätt återkomma och då gärna som ett problem eller tack vare sin egenskap, bli lösningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar