Nästa vecka när vi börjar prata urtid och hur allt kom sig (enligt den teorin) tänkte vi göra en dictogloss med bilder. Alltså...
- Vi läser berättelsen om hur liv uppstod på vår planet. Denna text plockar vi från Forntidsboken från Sesam förlag.
- Andra gången vi läser texten ska eleverna (2 o 2) plocka och välja bland bilderna de fått som ligger på bänken och lägga dessa i kronologisk ordning.
- Vi läser texten en tredje gång och de kan då välja att ändra ordning eller bara titta på bilderna.
- Eleverna får nu ämnesspecifika ord att lägga till rätt bild ex. värme,celler, gasmoln etc.
- Dags att prova återberätta för sin arbetskompis.
- Vi skriver en gemensam text utifrån elevernas förslag.
Ps: Vill du veta mer om dictogloss står det att läsa i Pauline Gibbons bok "Stärk språket stärk lärandet" eller i Johansson/Sandell-Rings "Låt språket bära".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar