onsdag 2 oktober 2013

Genrepedagogik pa spraklektioner

Rosa Valente undervisar i italienska for barn mellan 7-12 ar. Hon anvander genrepedagogik som ett redskap vilket har visat sig vara oerhort framgangsrikt. Barn kan redan vid 7 ars alder uttrycka sig i hela menigar istallet for med enstaka ord och fraser. Precis som vi presenterar hon en genrer med en modelltext och stottar sedan upp med olika deltagare(rod), processer(gron) och omstandigheter(bla). Genom att anvanda fargkoderna blir det extra tydligt hur det italienska spraket ar uppbyggt och skiljer sig fran engelskan. Kul tanke att leka med att gora detta inom amnena engelska, tyska, spanska och franska hemma.

Drar nu vidare mot Adelaide med mer genre och reading to learn...

Bye for now!

1 kommentar:

  1. Hej,
    Kan man kontakta dig för att veta lite mer hur Rosa Valente arbetar med genrepedagogiken?
    Jag har börjat undervisa franska på en flerspråkig skola med Montessori profil. Jag har elever från årskurs 3 till 6. Våra elever börjar med franska redan på förskola men det jag lag märke till när jag började är att de inte lär sig mycket mer än ord och fasta uttryck.
    Därför blev jag intresserad av att använda genrepedagogik i franska.

    Hälsningar,

    Stéphanie

    SvaraRadera